CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

May 26, 2009

Ulasan Jurnal Fasa 02


Artikel 1 : Using Obserational Data to Provide Performance Feedback to Teachers: A High School Case Study

Artikel 2 : Introducing Undergraduate Medical Teaching Into General Practice: An Action Research Study

Artikel 3 : Developing Capacity for Social and Emotional Growth: An Action Research Project



Sampel

Artikel 1:
  • Pelajar dan guru sains lelaki
Artikel 2:
  • Kakitangan institusi (tempat praktikal) yang terdiri daripada doktor (pengajar), jururawat, pengurus dan pelawat kesihatan serta pesakit.
  • 3 orang pelajar perubatan tahun akhir.
Artikel 3:
  • 24 orang pelajar dan guru
Perbandingan:

Artikel 1 dan 3 mempunyai 2 jenis sampel yang sama iaitu terdiri daripada guru dan pelajar. Manakala bagi artikel 2 sampel yang digunakan melibatkan banyak pihak iaitu kakitangan institut (doktor, pengurus insitut, jururawat, pelawat kesihatan) dan juga pelajar.

Lokasi Kajian

Artikel 1:
  • 3 kelas yang berasingan di sekolah tinggi
Artikel 2:
  • Salah satu institut (sebagai tempat praktikal) di South Wales Valleys
Artikel 3:
  • Bilik Darjah
Perbandingan:

Lokasi kajian dalam artikel 1 dan 3 adalah sama iaitu dilakukan di dalam bilik darjah. Apa yang membezakannya ialah bilangan bilik darjag yang digunakan. Bagi lokasi kajian artikel 2 pula ialah lebih besar kerana ia melibatkan seluruh institut.


Prosedur kajian

Artikel 1: Terdiri daripada 3 kitaran

Pada kitar yang pertama:
  • Kenalpasti masalah melalui pemerhatian (refleksi)
  • Rancang dan bina pelan tindakan
  • Analisis data
  • Penilaian
Pada kitar yang kedua:
  • Refleksi kepada prosedur pemerhatian yang telah dijalankan
  • Analisis data pemerhatian dari kertas laporan - penilaian
  • Rancang pelan tindakan untuk penambahbaikan
  • Pelaksanaan pelan tindakan
Pada kitar yang ketiga:
  • Analisis data pemerhatian bagi kitar pertama dan kedua
  • Refleksi perubahan pada pelan tindakan yang telah dilakukan
  • Penambahbaikan pada pelan tindakan yang lepas
  • Laksanakan
  • Analisis dan penilaian.

Artikel 2:
  • Perbincangan terhadap isu yang dikemukakan di mana penyelidik bertindak sebagai pemerhati dan juga sampel(refleksi).
  • Pelaksanaan perancangan.
  • Penilaian
  • Refleksi
Artikel 3:
  • Kenalpasti masalah dan bukti yang menunjukkan masalah tersebut wujud.
  • Kenalpasti objektif kajian yang ingin dicapai.
  • Rancang tindakan yang akan diambil.
  • Pelaksanaan tindakan.
  • Pemerhatian.
  • Analisis data dan penilaian.
  • Kesimpulan.

Pengumpulan Data dan Penganalisisan Data

Artikel 1:
  • Data dikumpul dalam 3 pembolehubah iaitu jangka masa dalam bilik darjah, tingkahlaku guru dan interaksi dalam kelas.
  • Kertas penilaian yang digunakan untuk kumpul maklumat am individu yang terlibat dalam kajian dan pengurusan rekabentuk pemerhatian secara terus.
  • Borang hasil pemerhatian di dalam kelas bagi setiap 10 sela masa yang dilakukan.
- Semua data pemerhatian sela masa ditabulasikan dalam carta.
- Data dianalisis secara kuantitatif.

Artikel 2:
  • Perbincangan di dalam mesyuarat yang dijalankan sebanyak dua kali iaitu 5 bulan sebelum latihan praktikal dijalankan oleh pelajar perubatan (1 jam 45 minit) dan 12 bulan selepas pelajar menjalankan praktikal di institut tersebut di mana hasil perbincangan direkodkan.
  • Pemerhatian oleh pengkaji
  • Temubual dengan sampel kajian selama 45 minit dimana teknik temubual separa berstruktur dilakukan, direkod secara audio.
Data dianalisis secara kualitatif dengan menggunakan pakej perisian kualitatif QSR N6. Hasil temubual dan mesyuarat yang telah direkodkan diterjemahkan dan juga ditulis dalam bentuk nota. Pengkaji mengadakan beberapa kali perbincangan dan hasil daripada perbincangan tersebut dan data yang diperolehi, mereka telah membentuk satu tema bentuk kerja kajian.

Artikel 3:
  • Hasil yang direkodkan untuk penilaian kemahiran mendengar secara berpasangan pelajar.
  • Soal Selidik guru dan pelajar.
  • Temubual guru dan pelajar.
  • Keputusan penilaian kemahiran mendengar secara berpasangan yang dilakukan selama 3 bulan.
Data dianalisis melalui kualitatif dan kuantatif. Bagi data kuantitatif iaitu keputusan kemahiran mendengar secara berpasangan dianalisa dengan menggunakan ujian ' Wilcoxon signed-rank'.


Kesimpulan

Kajian yang dilakukan dalam artikel 1 dilakukan sebanyak 3 kitaran kerana ingin mencapai objektif kajian yang telah dibuat di mana ia lebih tertumpu kepada data hasil pemerhatian. Oleh itu, prosedur yang digunakan adalah bersesuaian dengan topik yang dipilih. Selain itu, dalam kajian ini juga turut mencadangkan aspek-aspek yang perlu dititikberatkan untuk kajian yang seterusnya. Bagi artikel 2 pula, prosedur dan pengumpulan data yang digunakan adalah bersesuaian dengan kajian kerana ia melibatkan banyak pihak. Oleh itu, kaedah yang paling sesuai digunakan adalah temubual. Namun demikian, dalam kajian ini sampel pelajar adalah sangat sedikit jika dibandingkan dengan keadaan yang sebenar. Oleh itu, kajian lanjut perlu dijalankan untuk mengenalpasti masalah serta penambahbaikan akan dapat dilakukan. Kajian dalam artikel 3 pula merupakan kajian kolaboratif di mana prosedur yang digunakan adalah bersesuai dengan topik kajian. Gambaran yang jelas pelaksanaan kajian juga ditunjukkan dalam bentuk gambarajah. Namun demikian, ada juga kekurangan di mana prosedur bagi integrasi kemahiran kooperatif di antara pelajar tidak diterangkan dengan jelas tetapi lebih tertumpu kepada hasil data yang diperolehi.

0 comments: