CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

June 21, 2009

Pn Nor Sakinah Mohamad (Minggu ke-8)


Analisis Data

  • ialah proses menggunakan data yang memberikan maklumat berguna untuk mencadangkan kesimpulan dan menyokong keputusan. Pastikan sekurang-kurangnya ada 3 atau lebih jenis data untuk dianalisis.
  • Data kualitatif dan kuantitatif boleh dipersembahkan secara grafik untuk membantu analisis.
  • Cari pola dan kategori penamaan, terangkan trend dan pertanyaan, katalogkan, pemerhatian, bilang dan bandingkan dan buat anggaran.

Langkah analisis Data KualitatifLangkah Pertama

Langkah Pertama
  • Tengok secara lalu maklum balas
  • Ambil nota atas tema yang muncul, isu atau faktor yang kamu dengar
  • Cari item yang berulang atau penting
Langkah Kedua
  • Pilih 3 atau 4 tema atau kategori yang muncul dan bina matriks
  • Cuba buat carta bukti berkaitan dengan tema utama
  • Tempatkan tema kategori di atas dan senaraikan pelajar di tepinya
  • Kamu mungkin guna warna kod untuk setiap kategori yang berlainan
Langkah Ketiga
  • Jika boleh, bincang tinjaun dengan pendidik lain
  • Baca tinjauan (soal selidik), highlight kata kunci yang berkaitan dengan tema atau kategori yang telah dikenal pasti
  • Seterusnya rekodkan dapatan dalam kotak bersesuian dalam carta matriks yang kamu bina.
Langkah Keempat
  • Tanya ( apa yang telah saya dapat)
  • Rekod pemerhatian pola yang muncul semasa kamu lihat matriks (pola konsep dan pola sikap)
  • Tulis atau rekodkan pemerhatian bawah matriks (bawah carta matriks)
  • Contoh: 2 orang pelajar (siapa yang cakap banyak). Takut sentiasa disebut beberapa kali.
  • Sokongan bacaan jurnal
Langkah Kelima
  • Apa kesimpulan yang boleh kita buat
  • Rekod kesimpulan samada bawah matriks atau atas kertas yang berlainan
Langkah Keenam
  • Apakah langkah seterusnya yang boleh dibuat?
  • Tinjaun - soal selidik lain, temubual, penilaian
  • Semak semua rekod apa yang dibuat dalm matriks
  • Apakah maklumat yang masih diperlukan - atas pelajar, atas kaedah, maklumat latar belakang dan tajuk.

Kegunaan Data Dalam Plan-Do-Study-Act Cycle

Plan
- nilai dan ringkaskan semua data yang kita ada
- analisis dan kenalpasti tema utama
- kenalpasti sumber data yang akan memberikan ukuran progress penambahbaikan

Do

- kumpul data
- buat kajian rintis untuk pastikan strategi pengukuran dipenuhi

Study

- analisis data yang telah dikumpul dan buat kesimpulan

Act

- kenalpasti soalan tambahan
- rancang untuk penambahbaikan berterusan

  • Kumpul data dan analisis data merupakan proses berterusan dalam penyelidikan tindakan
  • Kita mungkin tidak dapat keputusan yang kita kehendaki, tapi tak usah risau.
  • Dapatan kajian bertujuan untuk beri panduan dan memperbaiki pengajaran kita seterusnya.

June 10, 2009

Hajah Halimah Harun (Minggu ke-6)

Pembentangan Kajian Tindakan yang dibentangkan di Seminar Serantau

Aktiviti ini dilakukan secara berpasangan di mana pelajar dikehendaki memilih Kajian Tindakan yang telah dibentangkan di Seminar Serantau. Kemudian pelajar dikehendaki mengulas tajuk, prosedur yang digunakan, analisis data dan dapatan kajian yang diperolehi bersama pasangan masing-masing. Pembentangan dilakukan untuk dikongsi dengan pelajar lain.


Menyediakan Proposal Kajian Tindakan Secara Berkumpulan

Setiap kumpulan terdiri daripada 5 orang dikehendaki menyediakan proposal kajian tindakan. Ahli kumpulan saya terdiri daripada:-
  1. Ong Chee Kiong
  2. Wan Roziah Wan Endut
  3. Norbahariah Baharin
  4. Radiah Zakaria
  5. Khuzaimah Mohd Daud
Tajuk yang telah dipilih ialah:

Meningkatkan Minat Pelajar Dlam Subjek Geografi Menggunakan Kaedah Permainan - 'Eksplo-Geo'